Tvelys

Min inspiration til keramikken kan komme mange steder fra. Det kan være en fornemmelse fra barndommen, en fascination af hvad leret kan eller en historisk reference. 

Serien Tvelys er forsøget på at gengive en stemning som himlen kan vise. Lyset lige før tordenvejr, lyset i skumringen, lyset i forandring.

Jeg vidste hvilken stemning jeg ville vise, men havde ikke ordet for det. Ved at kigge synonymer og oprindelse for ord som skumring, aftenlys, tordenvejr og lignende, fandt jeg frem til ordet Tvelys. Jeg kendte det ikke i forvejen, men synes det er smukt. 

 

 

 

 

Read More

Limfjorden

Ninna G Keramik_Limfjorden_6530lowres.jpg

Jeg er vokset op ved Limfjorden, i Lemvig i Vestjylland og Limfjordsvaserne er inspireret af landskabet deromkring.

Lyset der forandrer sig, efter vejr og årstid og den høje, uendelige himmel. 

Vaserne kan stå alene, som en hilsen fra fjorden, eller stilles sammen som ens eget lille landskab. 

Ninna G Keramik_Limfjorden 1_6472lowres.jpg

 Min keramik må gerne være poetisk og jeg går meget op i små detaljer. Det er detaljerne, der skaber helheden.

Jeg drejer vaserne en dag og afdrejer dem dagen efter. Der laver jeg også den lille, uregelmæssige kant forneden, som også bidrager til landskabsfornemmelsen.
Til sidst har vaserne fået et tryk med hånden - det giver dem en ekstra blødhed.

Prikkerne - eller fuglene - er lavet med indlagt ler. Jeg har ridset små huller med en nål og fyldt dem med indfarvet porcelænsler. På samme måde er mit stempel trykket ind og fyldt med indfarvet ler.

Vaserne brændt på hovedet, så glasuren kan løbe  "opad" og give en landskabsfornemmelse. Det betyder også at der ikke er nogen glasur på den øverste kant. Det uglaserede, rå ler giver en god kontrast til det blanke, synes jeg.
Kanten er ret tyk. Det gør, at man ser det uglaserede mere - men også at vasen virker mere robust. Der skal noget tyngde til, for at gengive den vestlige del af Limfjorden.

Det. at vaserne er brændt på hovedet, betyder også at vaserne er fuldt glaserede under bunden. Derfor har jeg lidt utraditionelt sat mit stempel foroven på vasen.

Det blå på vasen består af mellem 2 og 5 lag forskellige blå glasurer. de mange lag giver et ekstra spil og er med til at skabe en bedre fornemmelse af horisont.
Det hvide på vasen er enten med blank eller mat transperant glasur.

Det var mange detaljer - og der er sikkert flere, hvis jeg tænker efter. Men som sagt - det er detaljerne der skaber helheden.

Ninna+G+Keramik_Limfjorden+3_6477lowres.jpg